Cultuur

Taalkompas – de eerste stap naar een sterk talenbeleid.

Hoe wordt meertaligheid écht beleefd op jouw school? Wat denken leerkrachten en leerlingen over het gebruik van verschillende talen in de klas én op school?

Taalkompas is een richtingaanwijzer, een beginpunt voor gesprek, bewustwording én verandering.

Het is een eerste stap op weg naar een gedragen en doordacht talenbeleid. Klaar om koers te zetten richting meertaligheid?  



 

Taalkompas is een eenvoudige vragenlijst die je individueel laat invullen – zowel door leerkrachten als leerlingen. De vragen gaan over hoe meertaligheid wordt ervaren en welke plaats talen krijgen op school en in de klas.   

Hier vind je de vragenlijst voor leerkrachten en hier vind je de vragenlijst voor leerlingen. 

Begin bij de vragenlijsten van Taalkompas. Wil je daarna verder? Ontdek dan de gesprekskaartjes en werkvormen van Taalroute.  

Meer lezen over meertaligheid en meertalig onderwijs? 

Baker, C. (2014). A parents' and teachers' guide to bilingualism (Fourth edition). Multilingual Matters.

Burner, T., & Carlsen, C. (2023). Teachers' multilingual beliefs and practices in English classrooms: A scoping review. Review of Education, 11(2), e3407. https://doi.org/10.1002/rev3.3407

Carrio-Pastor, M. L., & Bellés-Fortuño, B. (Eds.). (2021). Teaching language and content in multicultural and multilingual classrooms: CLIL and EMI approaches (1st ed. 2021.). Palgrave Macmillan.

Cenoz, J., & Genesee, F. (Eds.). (1998). Beyond bilingualism: Multilingualism and multilingual education. Multilingual Matters Ltd.

Conteh, J., & Meier, G. (2014). TheMultilingual Turn in Languages Education: Opportunities and Challenges, Jean Conteh, Gabriela Meier. Multilingual Matters.

He, A. E. (2012). Systematic use of mother tongue as learning/teaching resources in target language instruction. Multilingual Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.1186/2191-5059-2-1

Karpava, S. (Ed.). (2025). Inclusive Education, Social Justice, and Multilingualism (Vol. 11). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-81194-4

Sacré, H. P. (2023). Heritage languages.

Tuimebayeva, G., Shagrayeva, B., Kerimbayeva, K., Shertayeva, N., Bitemirova, A., & Abdurazova, P. (2024). Developing Multilingual Competence in Future Educators: Approaches, Challenges, and Best Practices. Open Education Studies, 6(1), 20240020. https://doi.org/10.1515/edu-2024-0020

Van den Branden, K. (2025). Kunnen volwassen cursisten uitgeleerd geraken Een interview met Hannelore Hooft. Duurzaam Onderwijs. https://duurzaamonderwijs.com/2025/05/19/kunnen-volwassen-cursisten-uitgeleerd-geraken-een-interview-met-hannelore-hooft/

Ziegler, G. (2013). Multilingualism and the language education landscape: Challenges for teacher training in Europe. Multilingual Education, 3(1), 1. https://doi.org/10.1186/2191-5059-3-1